Business en IT

IT in zicht wil bedrijven helpen op het snijpunt van business en IT – daar waar de juiste combinatie van businesskennis en techniek tot succesvolle projecten leidt.

Business en IT denken vandaag de dag nog altijd over elkaar vandaag in termen van cliché’s:

  • “Die IT-ers: je begrijpt nooit iets van dat technische geneuzel van hen, ze leveren te laat en het kost handenvol geld”;
  • “IT-ers denken nooit mee met ónze problemen – klantgerichtheid nul-komma-nul”;
  • “Als wij het budget ter beschikking stellen, moeten ze naar ons luisteren, dat is logisch”;
  • “Die businessmensen komen voortdurend met idiote voorstellen – snappen ze hun eigen job eigenlijk wel?”;
  • “Wijs je de business op technische onmogelijkheden dan word je genegeerd; nou dan moeten ze het zelf maar weten”;
  • “Die businessmensen hebben een makkelijke baan, de echt intelligente mensen zitten hier bij IT”.

C’est le ton qui fait la musique. Als je zo over elkaar denkt dan wordt het lastig om een succesvol informatiesysteem te realiseren. En dat terwijl business en IT elkaar juist zo hard nodig hebben. Immers: als de business technisch onuitvoerbare wensen heeft, maar daar niet op wordt gewezen, schiet zij zichzelf in de voet. Business opportunities worden gemist, product launches mislukken en klanten zijn ontevreden. Het gebeurt elke dag weer. Aan de andere kant: als IT in zijn eentje zijn gang kan gaan, is de kans dat er een voor de business bruikbaar informatiesysteem wordt opgeleverd ook gering. Mooie feature dat de boekhouder met zijn Blackberry™ vanaf thuis kan werken, maar hij had liever iets voor op zijn PC gehad.

Maar als de coördinatie tussen business en IT zo belangrijk is, hoe komt het dan dat er zo weinig mensen zijn die op het snijpunt daarvan werkzaam zijn? Het antwoord is simpel en ontnuchterend: er zijn gewoon weinig mensen die voldoende thuis zijn in IT én in de business – mensen die een brugfunctie kunnen vervullen en business en IT op een effectieve manier laten samenwerken. Veel IT-ers zijn sterk op techniek gericht en veel businessmensen op bedrijfsprocessen. Soms hebben businessmensen wel enig inzicht in wat er omgaat bij de IT-ers, maar dat is doorgaans niet genoeg om IT kortaangelijnd te houden. Hobbyprojecten van de IT-ers en de introductie van nieuwe tools en technieken (leuk om mee te spelen – staat goed op je CV) gaan dan ongemerkt aan hen voorbij. Raar dat dat nieuwe systeem drie maanden later wordt opgeleverd dan afgesproken, niet? Omgekeerd hebben IT-ers vaak niet in de gaten welk spel er gespeeld wordt binnen de business en oefenen zij er daarom geen invloed op uit. Requirements van de business worden klakkeloos overgenomen en de IT-ers laten zich door de business vaak onder grote druk zetten om onrealistische deadlines te halen.

Door de spilfunctie tussen business en IT invulling te geven wordt de kans op succes voor een project vergroot. De man of vrouw die deze rol vervult moet een goede afweging kunnen maken tussen verschillende zaken:

  • Wat zijn de consequenties van een idee van de business voor bouw, onderhoud en beheer van een informatiesysteem? Is het OK om er dan mee door te gaan?
  • Is de door IT gekozen technische oplossing wel toekomstbestendig gezien de plannen van de business?
  • Zijn de business requirements voldoende afgekaart en snappen de IT-ers ze werkelijk? Kunnen ze daar mee bouwen?
  • Vindt er vanuit de business geen feature creep plaats? Probeert IT niet stiekem features te verwijderen?
  • Is er een acceptabele balans tussen de verschillende belangen en komen zowel business als IT aan hun trekken? Of krijgt de ene partij meer zijn zin ten koste van de andere?

Door deze en andere zaken serieus aan te pakken wordt de kans op succesvolle projecten aanzienlijk vergroot.